F1 Grand Prix van China
De F1 Grand Prix van China wordt voor het eerst sinds 2019 gereden. China heeft dan weliswaar geen rijke autosportgeschiedenis, maar het is al sinds 2004 goed vertegenwoordigd op gebied van F1. Shanghai staat weer op de agenda voor de F1 GP, nadat corona China letterlijk roet in het eten gooide. Als gevolg van de coronapandemie ging er na 2019 een slot op de deur en kwam er pas in 2024 weer ruimte op de kalender. De race op het Shanghai International Circuit is de vijfde race van het seizoen en volgt op de race in Japan.
Lees hier de voorbeschouwing van de Chinese Grand Prix!
Tijden GP China
Vergeleken met de Grand Prix van Japan zijn de kijktijden voor de Nederlandse fans nog enigszins schappelijk. De F1 GP van China is bestempeld als één van de zes sprint races op de kalender van 2024. Het schema ziet er anders uit dan bij een gebruikelijke race. Het is de eerste sprint race van het seizoen. Er is in tegenstelling tot een reguliere race, maar één vrije training. Deze vindt plaats op vrijdag. Hierna volgt de kwalificatie op vrijdag, gevolgd door de sprint shootout en de daadwerkelijke sprint op zaterdag. Het is wel het kijken waard, want tijdens de sprintrace zijn al WK-punten te verdienen.
Vrijdag 19 april - Vrije training 1 04:00u
- Sprint shootout 08:00u
Zaterdag 20 april - Sprintrace 05:00u
- Kwalificatie 09:00u
Zondag 21 april
Chinese inbreng
Met Stake F1 Team-coureur Guanyou Zhou ("Ik verwacht kippenvel, ik kijk hier het meest naar uit") staat er bovendien een Chinese coureur op de grid, waardoor de gekte in de Chinese havenstad weleens grote vormen aan zou kunnen nemen. Wie weet kan Zhou jonge kinderen inspireren in zijn voetsporen te treden, net zoals Ferrari-rijder Rubens Barrichello Zhou op 5-jarige leeftijd wist te raken.
Het Shanghai International Circuit is er eentje voor de meer ervaren coureur en technisch zeer uitdagend. In de afgelopen jaren is de Grand Prix van China meermaals uitgemond in een spannend spektakelstuk. Dit komt met name door de complexiteit en veelvoud aan hoge snelheidsbochten, die zich afwisselen met knikken en twee lange rechte stukken. Vooral op het lange rechte stuk komen wagens met veel motorvermogen goed tot hun recht. Auto's met een aerodynamisch voordeel komen met name in de tweede sector goed tot hun recht.
Het meest bijzondere aan het circuit is de lay-out, die gebaseerd is op het Chinese karakter 'shang', niet geheel toevallig de eerste lettergreep van de plaats Shanghai. Het Chinese karakter 'shang' strekt zich uit over 5,451 kilometer en de coureurs moeten 56 keer het karakter uitrijden om bij de finish uit te komen.
Bezoekers aan de Grand Prix moeten zich overigens niet in de luren laten leggen: Shanghai International Circuit ligt op een behoorlijk eindje rijden van de gelijknamige havenstad en metropool.
Max Verstappen in de GP China
Max Verstappen zal hals reikend uitkijken naar de racedagen in China. Mede door het gebrek aan mogelijkheden, won hij op het Shangai International Circuit nog nooit. China heeft verder een mooie belegen F1-geschiedenis. Michael Schumacher won hier in 2006 zijn 91ste en uiteindelijk laatste Grand Prix.
Zevenvoudig kampioen Lewis Hamilton is recordhouder op het circuit met zes overwinningen, alhoewel niet al zijn herinneringen in China zo rooskleurig zijn. Aan het begin van zijn loopbaan liep hij zijn eerste titel ooit mis, toen hij zijn bolide bij het ingaan van de pitstraat een grindbak instuurde.