GP AUSTRALIË

F1 Grand Prix van Australië

Jarenlang (tussen 2011 en 2019) vormde de Grand Prix van Australië de opening van het nieuwe F1-seizoen. Die status heeft het in 2025 weer terug, zo is de GP van Australië het startsein voor de Formule 1 van dit kalenderjaar. Het Albert Park Circuit, zo'n drie kilometer gelegen ten zuiden van het stadscentrum van Melbourne. Wie verwacht jij dat de eerste Grand Prix van 2025 wint?

Grand Prix van Australië

De Grand Prix van Australië wordt verreden op een stratencircuit door Albert Park. De baan heeft een lengte van 5,3 kilometer en telt veertien bochten. 77% van de ronde wordt vol gas gereden. De coureurs schakelen gemiddeld tussen de 46 en 56 keer per ronde op dit circuit. De race wordt verreden over 58 ronden, wat de totale afstand van de race op iets meer dan 307 kilometer brengt.

In vogelvlucht door de geschiedenis van de Grand Prix van Australië

De Grand Prix van Australië was jarenlang de openingsronde van het wereldkampioenschap Formule 1. De race wordt sinds 1996 verreden in het Albert Park in Melbourne. In het verleden werd de race gekend door grote ongelukken en verrassende prestaties. In de tijd dat een Formule 1-auto nog wel eens uitviel met een technisch mankement of een geplofte motor, konden kleinere teams al in het begin van het seizoen punten scoren. Zo werd thuisrijder Mark Webber in 2002 in zijn debuut race vijfde in een Minardi, jarenlang het kleinste team van de grid. De Fin Mika Salo slaagde er in om een punt te pakken in de eerste Grand Prix van het megalomane Formule 1-project van Toyota. Grote ongelukken waren er onder andere voor Ralf Schumacher. De Duitser werd na de start van de race in 2002 gelanceerd. De Williams van Schumacher ging over het achterwiel van Ferrari-coureur Rubens Barrichello. Een jaar eerder was het juist Schumacher Jacques Villeneuve in zijn BAR-Honda lanceerde. De Canadees crashte hard in de hekken rondom de baan. Het laatste echt grote ongeluk in Australië gebeurde in 2016. Haas-coureur Esteban Gutierrez stuurde bij het afremmen voor een bocht wat naar links. Daar wilde Fernando Alonso echter net een inhaalpoging wagen. Alonso werd over het achterwiel van de Haas gelanceerd. Zijn McLaren maakte enkele salto’s alvorens hij tegen de hekken tot stilstand kwam. Zo spectaculair is de Grand Prix de afgelopen jaren niet geweest. Vorig seizoen was het business as usual voor Red Bull Racing. Max Verstappen won de race, Lewis Hamilton werd tweede en de laatste podiumplaats ging naar Fernando Alonso, die dit keer de finish wel haalde.

Starttijden GP Australië

Dit jaar vindt de Grand Prix van Australië plaats in het weekend van 14 maart tot en met 16 maart 2025 en is het de eerste race op de Formule 1-kalender. Dat betekent dat de GP in Australië begint op een tijdstip wat voor ons als 'vroeg' wordt gezien. Aangezien de GP van Australië aan de andere kant van de wereld wordt gereden, is het voor de Nederlandse kijkers een beproeving de F1 GP te kijken. De eerste vrije training vindt plaats in de nacht van donderdag op vrijdag 14 maart om 2:30 uur. Om de kwalificatie en de race zelf van begin tot einde te kunnen zien, moeten de Nederlandse kijkers vroeg op. De starttijd op zowel zaterdag als zondag is 6:00 uur in de ochtend. Vrijdag 14 maart
  • Vrije training 1: 02:30u
  • Vrije training 2: 06:00u
Zaterdag 15 maart
  • Vrije training 3: 02:30u
  • Kwalificatie: 06:00u
Zondag 16 maart
  • Grand Prix: 06:00u

Verreden sinds 1985

De Grand Prix van Australië wordt sinds 1985 verreden met een kleine onderbreking vanwege de coronapandemie in 2020 en 2021. Tot en met 1995 gebeurt dat op het circuit van Adelaide. Het semi-stratenpark van Albert Park Circuit wordt sinds 1996 gebruikt voor F1 GP races. De baan in Australië is 5,278 kilometer lang en er moeten 58 rondes worden afgelegd, voordat de checkered flag tevoorschijn wordt getoverd. 400 duizend bezoekers bezoeken het evenement. Albert Park Street Circuit ligt contractueel tot en met 2035 vast op de racekalender. Het traject van Albert Park heeft maar lastig grip, omdat het de rest van het jaar niet wordt gebruikt. Het semi-stratencircuit is erg snel, maar niet erg geschikt voor inhaalmanoeuvres. Veertien bochten moeten de coureurs nemen tussen start en finish. Australië staat berucht om enkele zware crashes. Dat het wel eens ernstig mis kan gaan weten we nog uit 2001. Jacques Villeneuve klapte toen met hoge snelheid achterop bij Ralf Schumacher, waarbij een marshal dodelijk werd getroffen in de borst. 
promotional image

Aanpassingen

Het circuit in Australië is na 2022 op verschillende plekken aangepast, waardoor het inhalen wordt bevorderd. Het is de derde keer dat de coureurs de baan op gaan onder dit nieuwe gesternte. Het circuit is nog steeds niet bijzonder technisch. Wellicht door zijn eenvoud levert het circuit regelmatig spectaculaire races op.  De Australiërs kennen hun pappenheimers, want enkele bochten zijn vernoemd naar toonaangevende Formule 1-kampioenen. Down Under geeft onder andere hommage aan Jack Brabham, Alain Prost, Ayrton Senna en Niki Lauda. Bijzonder is dat er naar Michael Schumacher nog geen bocht is vernoemd. De Duitser is met vier zeges de recordhouder in Australië.

Max Verstappen in GP Australië

Max Verstappen heeft nog geen groot track record om op terug te kijken Down Under. In 2023 won de drievoudig wereldkampioen F1 racing voor het eerst in Australië. Het was overwinning nummer 37 uit zijn F1 loopbaan. Dankzij meerdere herstarts en rode vlaggen duurde de race langer dan gebruikelijk, maar het lukt de Nederlander om voor Lewis Hamilton en Fernando Alonso te eindigen. Acht coureurs vielen uit door technische problemen of crashes. Max Verstappen heeft al van jongs af aan goede herinneringen aan Australië. Op 15 maart 2015 maakte hij zijn Formule 1-debuut tijdens de race van de GP van Australië in Melbourne in de Toro Rosso STR10.

Australische Grand Prix 2024

De GP Australië 2024 werd gewonnen door niemand minder dan Carlos Sainz Jr. De Spanjaard eindigde in de kwalificatie op de 2e plaats achter Verstappen. De Nederlander viel uit, waardoor de weg vrij lag voor de Red Bull-coureur. Charles Leclerc moest genoegen nemen met de 2e plaats, gevolgd door Lando Norris. Leclerc leek gedurende het raceweekend goede papieren te hebben voor de eindoverwinning. De Monegask wist twee van de drie vrije trainingen af te sluiten met de snelste rondetijd.