F1 Grand Prix van Japan
De F1 Grand Prix van Japan heeft sinds 1986 een vaste spot op de racekalender van FIA. Het is de vierde race die dit jaar wordt afgewerkt, nadat de coureurs afreizen vanuit Australië.
Voorbeschouwing F1 Grand Prix Japan
De Grand Prix van Australië was nog geen vier ronden oud toen Max Verstappen zijn Red Bull-bolide met een brandende remschijf moest parkeren. De Nederlandse wereldkampioen viel voor het eerst sinds dezelfde race in 2022 uit. Carlos Sainz profiteerde optimaal en won de race. In Japan moet Verstappen opnieuw een voorsprong in het WK op zien te bouwen.
Red Bull-gate lijkt de afgelopen week wat naar de achtergrond te zijn verschoven. Dat is nodig ook. De uitvalbeurt van Verstappen en het onvermogen van Perez om in diens plaats de race in Melbourne te winnen, betekent dat de voorsprong in beide kampioenschappen als sneeuw voor de zon verdwenen is.
Red Bull Racing staat nog vier punten voor op Ferrari, dat dit seizoen een ijzersterke indruk maakt. Leclerc, Sainz en invaller Oliver Bearman hebben al 93 punten bij elkaar gereden. In het kampioenschap voor coureurs is Charles Leclerc de Nederlander tot op vier punten genaderd. Carlos Sainz staat op 40 punten, maar verkeert in de vorm van zijn leven. De Spanjaard moest bovendien de Grand Prix van Saoedi-Arabië aan zich voorbij laten gaan. Wellicht dat ze zich bij Ferrari langzaam maar zeker af gaan vragen of ze wel de goede beslissing genomen hebben om Sainz komend jaar te vervangen door Lewis Hamilton.
Verstappen lijkt dit seizoen dus echt concurrentie om de wereldtitel uit Italië te krijgen. De Nederlander moet de Grand Prix van Japan orde op zaken stellen en kan zich niet opnieuw een nul-resultaat veroorloven.
Betting tips Grand Prix van Japan: Ferrari
Het is niet zo dat Max Verstappen na zijn uitvalbeurt in Australië niet langer de grote favoriet is. We willen echter bij deze race toch even de focus op Ferrari leggen. Het Italiaanse team is duidelijk het tweede team achter Red Bull Racing. Leclerc en Sainz bieden Verstappen vooral tijdens de kwalificaties het nodige weerwerk. Daarom zijn we in ons Sportsbook eens op zoek gegaan naar interessante weddenschappen op Ferrari.
- Tip 1: Carlos Sainz finisht op het podium (odds. 1.90)
- Tip 2: Confrontaties: Charles Leclerc versus Carlos Sainz: Carlos Sainz (odds 2.20)
- Tip 3: Charles Leclerc rijdt de snelste ronde van de race (odds 5.50)
Nederlands ontwerp
Het Land van de Rijzende Zon biedt met het Suzuka International Racing Course één van de meest populaire races in de F1 GP, mede dankzij de flow van het legendarische F1 circuit dat ontworpen is door de Nederlander John Hugenholtz. Deze ontwerper ontwierp ook het circuit in Zandvoort. F1 coureurs zijn dol op de mogelijkheden die het Japanse racecircuit hen biedt. Het circuit wordt ook wel kortweg Suzuka Circuit genoemd, genoemd naar de gelijknamige stad waarin de omloop is gelegen. Oorspronkelijk was het F1 GP circuit een testcircuit van Honda-oprichter Soichiri Honda. Jarenlang moest Suzuka de Grand Prix van Japan delen met Fuji, sinds 2009 is de baan de enige gastheer voor de Formule 1.
Tijden GP Japan
Net zoals de Grand Prix van Australië is ook deze Grand Prix een beproeving voor Nederlandse kijkers. De eerste vrije training vindt plaats in de nacht van donderdag op vrijdag 5 april om 4:30 uur. Om de kwalificatie en de race zelf van begin tot einde te kunnen zien, moeten de Nederlandse kijkers doen alsof het een normale werkdag is. De starttijd op zaterdag voor de kwalificatie is 8.00 uur in de ochtend. De stoplichten voor de start van de daadwerkelijke reis springen op 7 april om 7 uur 's ochtends Nederlandse tijd op groen.
Vrijdag 5 april- Vrije training 1: 04:30u
- Vrije training 2: 08:00u
Zaterdag 6 april- Vrije training 3: 04:30u
- Kwalificatie: 08:00u
Zondag 7 april
Design van een 8
53 rondjes van 5.807 kilometer moeten de coureurs in Japan maken. Onder de fraaie designelementen van de baan valt meteen de vorm op. Het Suzuka Circuit is gevormd als het getal 8, waarbij een deel van het circuit over het andere deel heen loopt. Daarnaast kent het architectonisch hoogstandje van Hugenholtz nog meer fraaie elementen. Coureurs nemen de bochten als de Esses, de Spoon en de 130R met een aanzienlijk tempo en op de rechte stukken is het mogelijk imposante topsnelheden te halen. Het is raadzaam wel even te temporiseren bij haarspeldbocht 11.
Vroeger werd de race altijd aan het einde van de F1 GP racekalender gepland, waardoor er in Japan veel kampioenschappen zijn beslist. Twee van de meest memorabele momenten uit de race geschiedenis speelden zich af tijdens de races van 1989 en 1990. Tijdens de race van 1989 reden Ayrton Senna en Alain Prost elkaar van de baan. Senna kon zijn weg hervatten na een pitstop en kwam als winnaar over de finish. Een half uur na de race werd hij gediskwalificeerd, waardoor Prost de wereldtitel alsnog won. Het volgende jaar reden de twee rivalen elkaar opnieuw van de baan. Deze keer was het in het voordeel van Senna, die voor de tweede keer wereldkampioen werd.
De geschiedenis van Suzuka is er eentje, waarin ook een zwarte bladzijde is opgenomen, alhoewel het de sport ook meteen iets goeds heeft gebracht. Een vitaal ongeluk van Fransman Jules Bianchi, het eerste fatale ongeluk voor een Formule 1-coureur sinds de dood van Ayrton Senna in 1994, leidde tot een diepgravend onderzoek en de uiteindelijke introductie van het halo-veiligheidssysteem.
Max Verstappen in de GP Japan
De ster van Max Verstappen in Japan is rijzende. Het lijkt erop alsof de drievoudig wereldkampioen helemaal niets fout kan doen op het Suzuka Circuit. In 2022 werd Verstappen op dit circuit voor de tweede keer in zijn loopbaan F1 GP wereldkampioen. De afgelopen twee seizoenen werd de Nederlander soeverein eerste bij de race. Het zal hem wel steken dat het baanrecord nog steeds op naam staat van Lewis Hamilton. In 2019 kwam de Brit hier tot een rondje 1:30.983, Duitser Michael Schumacher won Suzuka het meest vaak. Zes keer triomfeerde hij in Japan.