Waarom Hadjar de beste papieren heeft om het tegen Verstappen op te nemen

Gepubliceerd: 04-12-2025 • Leestijd: 5 min

Waarom Hadjar de beste papieren heeft om het tegen Verstappen op te nemen

Het nieuws viel dinsdag: Isack Hadjar wordt in 2026 Red Bull-coureur. Die promotie, naast Max Verstappen, zou een vloek kunnen zijn. Toch wijst alles erop dat het goed – zelfs zéér goed – kan aflopen.Waarom zou hij het beter doen dan zijn voorgangers? Als Pierre Gasly, Alex Albon, Sergio Pérez, Liam Lawson en Yuki Tsunoda zijn vermalen door Max Verstappen en de Red Bull-wasmachine, hoe zou Isack Hadjar daar dan wél tegen bestand kunnen zijn? Hij is amper 21 jaar en heeft nog niet eens een volledig Formule 1-seizoen achter de rug. Verhuizen naar Milton Keynes, in het hol van de Nederlandse leeuw, staat voor velen gelijk aan een gegarandeerde zijlijncarrière in het beste geval, en een aangekondigd einde van je loopbaan in het slechtste. Toch is het veel meer een bevestiging van al het goeds dat waarnemers al jaren over de jonge Parijsnaar zeggen, én de garantie dat hij op weg is naar een toekomst die op papier goudomrand oogt.
Vanaf nu bieden wij iets unieks aan op Club BetCity. Dit vind je nergens anders in Nederland. Journalistieke content, geschreven door experts van onder andere L'Equipe, The Athletic en Trivela. Wij bieden deze content aan Slimme Spelers aan!

Rauwe snelheid van Hadjar

Want Isack Hadjar is ondanks zijn bescheiden totaal van 23 Grands Prix en zijn vroege twintiger jaren vermoedelijk het best toegerust om het op te nemen tegen de ‘Batavische ogre’ sinds Daniel Ricciardo, al zijn zijn wapens totaal anders dan die van de inmiddels gepensioneerde Australiër. Hij heeft, zoals Gasly, die rauwe snelheid over één ronde. Zoals Albon, het sociale aanpassingsvermogen binnen een team. Zoals Pérez, de bijna fysieke drang om te winnen. Zoals Lawson, de nietsontziende agressie op de baan. En zelfs zoals Tsunoda, die onstuitbare woede achter het stuur.
promotional image
Ben je nieuw bij BetCity? Maak dan een transfertje naar ons en profiteer van een welkomstbonus naar keuze: €50 aan Free Bets, 200 Free Spins of €250 aan bonusgeld.

Voortdurende analyse en wiskundige formules

Maar vooral heeft Hadjar iets anders in handen: kennis van het verleden. Sinds 2019 zijn zijn voorgangers één voor één stukgelopen op de Max-berg. Sommigen, zoals Lawson, hebben er snel hun tanden op stukgebeten. Anderen, zoals Gasly, zijn erin geslaagd die klip te overleven. Voor de Fransman is het cruciaal om dat besef constant voor ogen en in het achterhoofd te hebben. Achter zijn ongedwongen uiterlijk gaat een coureur schuil die permanent aan het analyseren is. Toen hij in 2022, op een vlucht naar Djeddah, even stopte met het terugkijken van F1-onboardbeelden, was dat niet om te ontspannen, maar om jou de oren van het hoofd te vragen over wat volgens journalisten een goede F1-coureur maakt. En als je hem zaterdag hoorde praten over zijn toekomst bij Red Bull, werd duidelijk dat het nieuws voor hem allerminst als een verrassing kwam – hij is er al heel lang, héél lang mee bezig. Zijn vader Yassine, doctor in de kwantumfysica, is ervan overtuigd dat Isack, als hij geen uitzonderlijk racetalent had gehad, een uitstekend F1-ingenieur zou zijn geworden. Het is dan ook geen toeval, en geen simpel eerbetoon aan het beroep van zijn vader, dat op de achterkant van de helm van de toekomstige Red Bull-coureur wiskundige formules prijken. Acht in totaal, door zijn vader uitgekozen. Twee daarvan vatten volgens hen het beste zijn loopbaan samen. En wanneer je hem de vraag stelt, antwoordt de zoon snel – na kort nadenken – dat het gaat om Bernoulli, voor de principes van het grondeffect (het fundament van de huidige generatie F1-wagens), en Newton voor de zwaartekracht. Laurent Mekies, teambaas van Racing Bulls, aan het begin van het seizoen: 'Isack is nooit zelfvoldaan. Hij wil altijd begrijpen hoe hij meer en beter kan doen'. Hadjar heeft zich dus bewapend om de berg die hem vanaf 2026 wacht, te beklimmen. Meer nog: in zijn hoofd heeft hij zijn route al uitgetekend, zoals hij onthulde in het interview dat hij ons dit weekend gaf. Hij, de judoka met een bruine band, weet hoe hij de kracht van de ander kan gebruiken om hem uit balans te brengen. Buigen zonder te breken. Accepteren dat de Nederlandse kampioen je aan stukken scheurt, je afstraft, je verplettert, om daarna te begrijpen waarom, te leren van zijn kwaliteiten, die in je op te nemen en daar uiteindelijk als coureur groter uit te komen. Meer nog dan snelheid of intelligentie is veerkracht waarschijnlijk Hadjars grootste kwaliteit. Hoe overleef je een uitvalbeurt bij je allereerste F1-Grand Prix na een uitstapje naast de baan in de opwarmronde? Hoe krabbel je overeind als de hele paddock je in tranen heeft gezien, zonder auto, nét op het moment dat de lichten uitgingen? Door koste wat kost vooruit te willen. De maandag na de race nodigde Hadjar in Melbourne zijn ingenieurs en zijn manager uit voor een etentje in de stad. Om zich te verontschuldigen, zijn hart te luchten? Helemaal niet. Om te werken aan de volgende race, een week later al in China. En wanneer hij bij zijn derde optreden eindelijk zijn eerste punten scoort, is hij daar allerminst tevreden mee en blijft hij malen over de punten die hij de week ervoor in China heeft laten liggen. Lees het interview dat hij ons gaf nog maar eens terug, en zie hoe zijn derde plaats in Nederland in zijn ogen eigenlijk niet écht een derde plaats is... Hadjar is een eeuwige ontevredene, maar waar velen daarin een gebrek zien, herkennen anderen juist een zeldzame kwaliteit. 'Isack is nooit zelfvoldaan, verklaarde Laurent Mekies, teambaas van Racing Bulls, in Bahrein vóór het begin van het seizoen, toen hij nog zijn chef was bij dat team. Hij wil altijd begrijpen hoe hij meer en beter kan doen'.

Al bewierookt door Marko en ingehuldigd door Verstappen

Precies in die omgevingsfactoren, zoals de relatie met deze Franse baas, kan Hadjar zich gaan onderscheiden van zijn voorgangers. Waar Christian Horner jarenlang alleen oog had voor Max Verstappen en zich nauwelijks bekommerde om de coureur aan de andere kant van de garage, heeft Mekies er sinds zijn komst afgelopen zomer alles aan gedaan om Yuki Tsunoda in de best mogelijke omstandigheden te laten presteren. En waar Helmut Marko, het hoofd van het Red Bull-juniorprogramma, de arme Pierre Gasly bij elke misstap publiekelijk fileerde, blijft diezelfde Oostenrijker de kwaliteiten prijzen van de man die hij de bijnaam ‘de kleine Prost’ gaf. De viervoudig wereldkampioen (Alain Prost) bekende in een van zijn columns in deze krant zelfs dat hij « onder de indruk » was van het talent van de jonge Fransman. Toch is het eerder met Verstappen dat je hem zou willen vergelijken. Door zijn heel natuurlijke en heel eigen manier van doen in de paddock, zonder zich ook maar iets aan te trekken van het 'wat-zullen-ze-er-van-zeggen'.

Max Verstappen: ik mag Isack graag!

Gesteund door de teambaas, gewaardeerd door het hoofd van de opleidingspiramide, en inmiddels zelfs officieel ingehuldigd door zijn toekomstige teamgenoot – al in september, het weekend na zijn podium in Zandvoort. 'Ik mag Isack graag, vertrouwde Verstappen ons toen toe. Het is een heel aardige jongen, ook erg grappig. Uiteindelijk maakt het niet uit met wie hij wordt vergeleken, hij moet zichzelf zijn, hij moet zijn eigen nalatenschap creëren en tot nu toe doet hij dat uitstekend'. Zelfs het Nederlandse ‘monster’ is veranderd. Als meervoudig wereldkampioen heeft hij een zwak gekregen voor jonge coureurs, die hij nu regelmatig met raad en daad bijstaat. De nietsontziende drang om iedereen te vermorzelen heeft plaatsgemaakt voor het natuurlijke talent van iemand die simpelweg alles wat wielen heeft hard kan laten gaan. Dáárom kan Hadjar het beter doen dan zijn voorgangers. Omdat alle puzzelstukjes lijken te passen. Allemaal – zelfs het nieuwe reglement voor 2026, dat de machtsverhoudingen in de paddock flink kan dooreenschudden. Bron: L'Équipe

Aanbevolen voor jou

Murray ‘teleurgesteld’ over resultaten als coach van voormalig rivaal Djokovic

De Britse tennislegende Andy Murray zei maandag dat hij "teleurgesteld" was in de resultaten die Novak Djokovic behaalde tijdens de periode dat hij zijn voormalige rivaal coachte. Murray sloot zich in november 2024 aan bij Djokovic’ coachingsteam, slechts drie maanden nadat de 38-jarige Schot zijn eigen loopbaan had beëindigd op de Olympische Spelen in Parijs.

Murray ‘teleurgesteld’ over resultaten als coach van voormalig rivaal Djokovic

FIFA wil nieuwe regel invoeren voor gebruik van de VAR tijdens het WK 2026

De FIFA wil technologie invoeren voor beslissingen rond corners tijdens het WK van 2026. De bond stuurde vorige maand een voorstel naar een technisch panel van voetbalregelmakers om de VAR te gebruiken bij onjuiste cornerbeslissingen, en wacht nu op een reactie, aldus de Britse krant “The Telegraph”. Na het eerste verzoek van de FIFA liepen de meningen uiteen binnen het panel, dat bestaat uit oud-voetballers, trainers en scheidsrechters. Volgens de eerste beoordeling zou het gebruik van de VAR bij corneranalyses in strijd zijn met een van de basisprincipes van spelregel 5, waarin staat dat de scheidsrechter een beslissing over een hervatting van het spel niet meer mag terugdraaien als de wedstrijd eenmaal is hervat, ook al blijkt die beslissing achteraf onjuist.

Regelveranderingen VAR op het WK 2026

Verstappen wint in Qatar: titelstrijd beslist zich in Abu Dhabi

Aan het einde van een Grand Prix van Qatar die werd getekend door een strategische fout van McLaren, heeft Max Verstappen (Red Bull) zondag de zege gepakt, voor Oscar Piastri (McLaren) en Carlos Sainz (Williams). Lando Norris (McLaren) werd slechts vierde, waardoor de titelstrijd volgende week zondag in Abu Dhabi wordt beslist. Voor de start van de Grand Prix van Qatar draaide de belangrijkste vraag voor de teams om de strategie: hoe om te gaan met de twee verplichte pitstops om veiligheidsredenen. Pirelli beperkte de rijders tot maximaal 25 ronden per set banden en wat te doen in het geval van een safetycar-fase. Al na afloop van ronde 7 moest daar een antwoord op komen, toen een botsing tussen de Sauber van Nico Hülkenberg en de Alpine van Pierre Gasly de safetycar de baan op dwong. Ironisch genoeg gebeurde dat net op het moment dat een pitstop mogelijk was om binnen de lijnen van dit speciale Qatarese reglement te blijven. Maar blijkbaar hadden de strategen van McLaren dat niet scherp. In ieder geval kozen zij er, als enigen in het veld, voor hun coureurs niet naar binnen te halen, om hen later in de race meer strategische vrijheid te geven, terwijl Oscar Piastri aan de leiding ging en Lando Norris op de derde plaats lag achter Max Verstappen.

Verstappen wint voor Piastri, titelstrijd beslist zich in Abu Dhabi
Promoties
Bekijk alle
BETCITY KALENDER
BIG WIN CITY
DE HOOGSTE ODDS