De terugkeer van McLaren in de top na drie vreemde decennia

Gepubliceerd: 08-12-2025 • Leestijd: 4 min

De terugkeer van McLaren in de top na drie vreemde decennia

De op een na meest succesvolle renstal in de F1, achter Ferrari, heeft 27 jaar moeten wachten voor McLaren opnieuw in één en hetzelfde seizoen zowel de wereldtitel bij de coureurs als bij de constructeurs veroverde. Een eeuwigheid waarin het team uit Woking, in Groot‑Brittannië, werkelijk alles heeft meegemaakt. Van 1 november 1998 (Mika Häkkinen) tot 7 december 2025 (Lando Norris) zijn er zevenentwintig jaar verstreken tussen de laatste dubbele titel – coureurs en constructeurs – van McLaren. In de tussentijd is er van alles gebeurd: een paar titels, maar ook heel veel lastige jaren.
Vanaf nu bieden wij iets unieks aan op Club BetCity. Dit vind je nergens anders in Nederland. Journalistieke content, geschreven door experts van onder andere L'Equipe, The Athletic en Trivela. Wij bieden deze content aan Slimme Spelers aan!

1999-2006: van kampioen tot bijrolspeler

Na de wereldtitel van Mika Häkkinen in 1999 en de tweede plaats bij de constructeurs begint de periode van totale overheersing door Ferrari en Michael Schumacher. McLaren, aangevoerd door de alomtegenwoordige Ron Dennis, houdt beter stand dan de rest van het veld, eerst met David Coulthard en Häkkinen en vanaf 2002 met Kimi Räikkönen. Toch gaat het bergafwaarts: 7 zeges in 2000, 4 in 2001 en vervolgens 2 of minder in 2002, 2003 en 2004. De bandenoorlog – McLaren rijdt op Michelin – geeft het team in 2005 een impuls. Met Juan Pablo Montoya in plaats van David Coulthard eindigen beide coureurs in de top 4. De terugval in 2006 is des te harder (0 overwinningen, een unicum sinds 1996).

2007: een buitenmaats seizoen

Er is waarschijnlijk geen gekker jaar voor McLaren geweest dan 2007. Op papier lijkt alles ideaal: de komst van de regerend dubbelwereldkampioen Fernando Alonso en een veelbelovende rookie, Lewis Hamilton. De renstal pakt al bij de tweede race een één-twee en Hamilton boekt zijn eerste zege al bij zijn zevende GP. Maar achter de schermen implodeert de boel. De rivaliteit tussen de twee coureurs slaat over op de baan en Räikkönen (Ferrari) maakt er gebruik van om de titel met één punt verschil weg te kapen. Tegelijkertijd barst een van de grootste schandalen uit de geschiedenis van de F1 los, de "spygate": McLaren is in het bezit gekomen van vertrouwelijke technische informatie over Ferrari en heeft die gebruikt. Gevolg: een boete van 100 miljoen dollar (tot op heden ongeëvenaard) en uitsluiting van het constructeurskampioenschap in 2007.

2008-2012: het Hamilton-tijdperk levert maar één titel op

De wederopstanding van McLaren is even snel als de crisis diep leek. Aan het eind van een bizar slotakkoord in de laatste race in Brazilië verovert Lewis Hamilton in 2008 zijn eerste wereldtitel, met één punt voorsprong op Felipe Massa (Ferrari). En daarna? Het team uit Woking weet zich slecht aan te passen aan de nieuwe regelgeving. Ook de tandem Hamilton–Jenson Button, vanaf 2010, verandert daar niets aan tegenover de Red Bull-oorlogsmachine. Eind 2012 kondigt het thuisgeplukte talent Hamilton zijn vertrek naar Mercedes aan. De rechtszaak die Felipe Massa aanspande om de titel van 2008 terug te krijgen

2013-2019: chaos achter de schermen en op de baan

Met het hybride tijdperk belandt McLaren in zwaar weer. Zeven seizoenen op rij blijft de renstal buiten het podium in het constructeurskampioenschap. Nog nooit vertoond. Meerdere wissels, zowel bij de coureurs (Sergio Pérez, Kevin Magnussen, Fernando Alonso, Stoffel Vandoorne) als bij de motorleveranciers (van Mercedes naar Honda, en in 2018 naar Renault), veranderen niets aan de droogte. Intussen woedt er een interne machtsstrijd rond Ron Dennis. Hij wordt uiteindelijk in juni 2017 aan de kant gezet en verkoopt zijn aandelen aan het staatsinvesteringsfonds van Bahrein, Mumtalakat, dat al tien jaar aandeelhouder is in de renstal. Als die storm is gaan liggen, gloort er in 2019 weer hoop met een duo jonge, sterke coureurs: Lando Norris en Carlos Sainz bezorgen het team in Brazilië het eerste podium in meer dan vijf jaar.
promotional image
Ben je nieuw bij BetCity? Maak dan een transfertje naar ons en profiteer van een welkomstbonus naar keuze: €50 aan Free Bets, 200 Free Spins of €250 aan bonusgeld.

2020-2025: de (her)tocht naar de top

Met de hulp van een nieuwe investeerder – MSP Sports Capital, dat 15% van de aandelen in het team verwerft voor 185 miljoen pond (ongeveer 212 miljoen euro) – zet McLaren de wederopbouw in 2020 voort. Norris pakt zijn eerste podium (derde in Oostenrijk, de openingsrace van een door Covid-19 geteisterd seizoen). De één-twee in Monza 2021 met Daniel Ricciardo, die dat jaar bij het team komt, voor Norris (vier podiumplaatsen in dat seizoen), is opnieuw een sterk signaal. Na een moeizaam 2022, aan het einde waarvan Oscar Piastri komt, luidt 2023 het begin in van een nieuw tijdperk met in totaal negen podiums. De terugkeer naar de overwinning volgt in Miami 2024 met Norris en vervolgens in Hongarije met Piastri. Uiteindelijk winnen beide coureurs elk drie races. Zes zeges in totaal – zo’n prestatie had McLaren in twaalf jaar niet meer geleverd. Daarmee is de basis gelegd voor een MCL39 die dit jaar boven de rest uittorent en de papaya-kleurige renstal terug naar de top stuwt. Bron: L'Équipe
Promoties
Bekijk alle
BETCITY KALENDER
BIG WIN CITY
DE HOOGSTE ODDS