Gepubliceerd: 27-05-2026 • Leestijd: 3 min
Knicks vegen Cavs weg en bereiken eerste NBA-finale sinds 1999
De New York Knicks hebben zich maandag voor het eerst sinds 1999 geplaatst voor de NBA Finals dankzij een 130-93 zege in Cleveland, waarmee ze hun clubrecord aan opeenvolgende play-offzeges uitbreidden naar 11. Karl-Anthony Towns noteerde 19 punten en 14 rebounds, O.G. Anunoby voegde 17 punten toe en wisselspeler Landry Shamet tekende voor 16 punten met 4-op-4 driepunters om de ruime overwinning van de Knicks aan te voeren. "We gaan hier een dag of twee van genieten, maar we hebben een groter doel en we moeten ons nu echt gaan focussen," zei Shamet.
Op Club BetCity bieden wij iets unieks aan. Dit vind je namelijk nergens anders in Nederland. Journalistieke content, geschreven door experts van onder andere L'Equipe, The Athletic en Trivela. Natuurlijk bieden wij deze content voor Slimme Spelers aan!
Ben je nieuw bij BetCity? Maak dan een transfertje naar ons en profiteer van een welkomstbonus naar keuze: €50 aan Free Bets, 200 Free Spins of €250 aan bonusgeld
Brunson schittert
Jalen Brunson, die werd uitgeroepen tot Most Valuable Player van de serie met gemiddelden van 25,5 punten, 7,8 assists en 3,3 rebounds, voegde 15 punten toe voor New York, dat zijn play-offbalans op 12-2 bracht.
"Het betekent veel, maar ik zou hier niet staan zonder mijn teamgenoten en het vertrouwen dat zij in mij hebben," zei Brunson, die twee jaar oud was toen de Knicks voor het laatst de finals haalden, toen zijn vader guard was bij de club.
"Zij geven mij het vertrouwen. Ze laten me mezelf zijn. En het belangrijkste: we geloven allemaal in elkaar, van boven tot onder. Het is een eer om met hen te spelen." Ploeggenoot Josh Hart stak Brunson een pluim toe.
"Hij laat ons niet te hoog of te laag gaan," zei Hart. "Hij wil dat we vasthouden aan onze gewoontes en dat we dit spel spelen om te winnen. Iedereen gunt elkaar succes. Iedereen is bereid te offeren in het belang van het team. Als je dat doet, dát is wat een geweldig team maakt."
Sterk eerste kwart van de Knicks
De Knicks sloten het eerste kwart af met een 8-0-run en begonnen het tweede kwart met een 12-0-reeks, waardoor ze uitliepen naar 50-26. Shamet raakte twee driepunters in die beslissende fase, terwijl Brunson en Miles McBride elk één driepunter binnenschoot, waarna de Knicks het heft in handen namen.
Nog een driepunter van Shamet bezorgde de Knicks hun grootste voorsprong in de eerste helft op 61-32 en na rust overklasten ze de Cavs volledig, met 22 afgedwongen turnovers die goed waren voor 34 punten. "Ik ben teleurgesteld voor de groep," zei Cavs-coach Kenny Atkinson. "Je wilt aan je verwachtingen voldoen. Dat is niet gelukt, en dat is teleurstellend."
Donovan Mitchell was met 31 punten topscorer bij de Cavaliers. Knicks-coach Mike Brown noemde zijn spelers een "geweldige groep". "Elke speler in dit team heeft offers gebracht. Elke speler in dit team heeft een competitieve geest," zei Brown. "Elke speler in dit team is met elkaar verbonden. Elke speler in dit team gelooft in elkaar en in het proces, en ze nemen mij én elkaar allemaal in de tang als het nodig is."
Bron: AFP Media
Aanbevolen voor jou
Sport
WK 2026 bijnamen: zie hier alle 48 deelnemers met hun bijnaam
Dat Nederland ook wel (ons) Oranje wordt genoemd is waarschijnlijks niets nieuws. Of de Rode Duivels, Les Blues en Die Mannschaft. Bijnamen van bekende WK-deelnemers die je wel kent. Maar wat is de bijnaam van Oostenrijk, Haïti of Zuid-Korea? Wij zijn er in gedoken en hebben alles voor je op een rijtje gezet!

Beste nummers drie WK 2026: zo werkt het nieuwe WK-format
Het WK 2026 wordt het grootste wereldkampioenschap voetbal ooit. Voor het eerst doen er 48 landen mee aan het toernooi, verdeeld over twaalf poules van vier teams. Dat betekent automatisch ook een compleet nieuw format, inclusief een extra kans voor landen die als derde eindigen in hun groep.